UITGELICHT


LOTkeuzehulp geeft (dreigende) thuiszitters tips voor slimme apps

Door: Marja de Bas

In Nederland volgen 6 op de 1.000 kinderen en jongeren om uiteenlopende redenen geen onderwijs. Totaal zo’n 15.000. Daarnaast dreigen ook kinderen uit te vallen, bijvoorbeeld doordat er in het voortgezet onderwijs minder compensatie en hulp is dan in het basisonderwijs. Collega’s Rik Lips en Bianca Christofoli (inmiddels niet meer werkzaam bij Heliomare) werken veel met deze (dreigende) thuiszitters vanuit het Heliomare Interventie Team Thuiszitters (H.ITT). Samen gingen zij op zoek naar digitale hulpmiddelen waarmee deze kinderen geholpen zijn.

Rik: “De PO-Raad stelt geld beschikbaar voor digitale innovatie in het onderwijs. Wij schreven in op de innovatievraag ‘Hoe kunnen ICT hulpmiddelen succesvol ingezet worden bij (dreigende) thuiszitters in het onderwijs?’ en mochten aan de slag. Wij onderzochten welke behoeften de (dreigende) thuiszitters hebben en met welke digitale middelen zij geholpen zijn. Voor ons was daarbij het uitgangspunt zij leren om zelf hun ‘struikelblokken’ aan te pakken. We kwamen al snel uit op apps. De meeste leerlingen die wij begeleiden zijn tussen de 13 en 16 jaar. Die hadden eigenlijk al op de lagere school gerichte begeleiding nodig om nu niet uit te vallen, is onze ondervinding. Deze groep kan over het algemeen prima met apps uit de voeten en de apps zijn veelal ook geschikt voor jongere kinderen.

Apps kunnen helpen om bijvoorbeeld de dag te plannen, het leerritme te bepalen en emoties te herkennen.

Zes categorieën

Rik vervolgt: “In het onderwijs denken we bij apps vooral aan digitaal lesmateriaal. Maar (dreigende) thuiszitters lopen vaak vast op andere dingen, die ervoor zorgen dat ze niet eens tot leren komen. Apps kunnen dan erg helpend zijn. Bijvoorbeeld om de dag te plannen, het leerritme te bepalen, emoties te leren herkennen en reguleren, te herinneren welke spullen mee naar school moeten maar ook bij lotgenotencontact.” Bianca en Rik kwamen uit op zes categorieën:

  1. Dit ben ik;
  2. Zelf doen;
  3. Gezondheid;
  4. Leren Leren;
  5. Advies/hulp;
  6. Samen.

Bij elke categorie is met een landelijk onderzoek geïnventariseerd welke apps goed helpen. Deze zijn bijeengebracht in de LOTkeuzehulp. Daar vind je de belangrijkste apps overzichtelijk gepresenteerd. Dit is het eindproduct van de innovatievraag, die onderdeel uitmaakt van het dossier Onderwijs en ICT van de PO-Raad.

Zelf aan de slag

Rik: ‘De leerling kan een app overal en altijd inzetten. De begeleider op school of de ouder thuis helpt de leerling bij het integreren van de app in zijn leven. Een leerling kan ook zelfstandig aan de slag met de LOTkeuzehulp. Op deze manier kan ICT laagdrempelig helpen zelfstandigheid en autonomie te ontwikkelen. We hopen dat de LOTkeuzehulp helpt hierbij. De eerste reacties zijn heel positief!

Bron aantal thuiszitters: rapport Thuiszitters Tellen door Oudervereniging Balans

Nieuwsgierig of zelf aan de slag gaan met de LOTkeuzehulp?

De LOTkeuzehulp is via onderstaande link te bekijken en te downloaden:

Heb jij een tip voor andere bruikbare apps? Mail dan naar lot-keuzehulp@heliomare.nl