Daarom Heliomare!

Sylvia Klok

zet zich in voor de Centrale Cliëntenraad

‘‘Mijn naam is Sylvia Klok, ik ben 47 jaar en al ruim 21 jaar samen met Marco, waarvan bijna 12 jaar getrouwd. Wij wonen in Petten, op loopafstand van het prachtige strand. De omgeving van dit dorp maakt mij blij, ik wandel en fiets graag. Tweeëntwintig jaar geleden heb ik een zwaar scooterongeluk gehad. Ik lag een maand in het ziekenhuis en werd daarna opgenomen in Heliomare. Doordat de gevolgen van dit ongeval (en bijna 30 operaties) helaas nog steeds dagelijks merkbaar zijn, kwam ik een aantal jaar geleden weer bij Heliomare terecht. Ditmaal voor het traject ‘Chronische Pijn’”

Overleg met de Raad van Bestuur zeer waardevol

Twee jaar geleden werd ik aangesproken door de vicevoorzitter (Rosalie van Rijn). Zij ving een gesprek op tussen mij en een andere cliënt en had het idee dat ik goed in de Centrale Cliëntenraad zou passen. En gelijk kreeg ze, want sinds die tijd ben ik trots lid van de raad. Samen met zes collega-raadsleden en onze ondersteuner, Marja Al, proberen wij de belangen te behartigen van alle cliënten op diverse locaties van Heliomare.

We vergaderen iedere maand en hebben daarin ook overleg met de Raad van Bestuur. Voor ons is dit zeer waardevol, zo blijven we op de hoogte en betrokken bij wat er gaande is binnen Heliomare. Ook hebben we instemmings- en adviesrecht, dit is geregeld in de WMCZ (Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen).

Meer zichtbaarheid onder medewerkers en cliënten

De samenwerking binnen Heliomare is goed, maar kan altijd beter. Het gebeurt namelijk wel eens dat we achteraf op de hoogte gesteld worden van bepaalde onderwerpen en/of beslissingen, terwijl dat eerder had gemoeten. Wij streven ernaar dat we binnen de organisatie, maar ook onder de cliënten beter zichtbaar worden. Wij zitten nog onvoldoende ‘in het systeem’ van mensen. Daar hopen we de komende tijd verbetering in te zien.

Op dit moment zijn onder andere onze aandachtspunten: gezonde voeding, een elektronisch patiëntendossier, ethiek, kwaliteit en veiligheid en communicatie. Onze wens is om binnenkort een cliëntenpanel op te zetten zodat we met die informatie aan de slag kunnen gaan. Echter, het opzetten van zo’n panel vergt nog veel voorbereidingen, maar we zijn er mee bezig!

Het werken in de Centrale Cliëntenraad geeft mij veel energie en voldoening. Ik tel weer een beetje mee en daar ben ik mijn collega’s dankbaar voor. Voor de raad mocht ik een basiscursus Medezeggenschap volgen en ik probeer aan zoveel mogelijk workshops van het LSR (Landelijk steunpunt (mede)zeggenschap) deel te nemen. Iedere maand ben ik blij als ik mijn bijdrage kan leveren. En… iedere vergadering leer ik weer bij, dus dat is een mooie win-winsituatie!

“Het geeft mij veel energie en voldoening, ik tel weer een beetje mee.”